Chili - sterk og sunn

Chili - sterk og sunn

Det begynner å bli noen år siden svart pepper var det sterkeste som fikk innpass i norske kjøkken. Stadig flere får opp øynene for de fortreffelige egenskapene til chili.

Brukes til:

Det er nesten bare fantasien som setter grenser for hva man kan bruke chili til. Selv om det er mest vanlig å bruke chili for å sette en spiss på middagsretter, kan chili også brukes rå i salater, i supper, eller i desserter og sjokolade. Mange sverger for eksempel til litt chili i kakao eller te.

Prøv dette:

Det er ikke sikkert alle i familien er like glad i sterk mat. Dersom du deler rød chili og legger de i olje, får du etter en stund deilig chiliolje. Med noen dråper olje tilsetter du enkelt litt hete i maten, for de som ønsker det. Hva slags chili du bruker er opp til deg, styrkegraden står som regel på pakken.

Ernæring:

Chili er en svært god kilde til vitamin C, og inneholder også vitamin A. I tillegg inneholder chili biofavinoider, stoffer som hjelper til med å styrke blodkarene, gjøre dem mer elastiske og bedre egnet til å regulere blodtrykkssvingninger, og pigmentstoffene karotenoider og flavonoider. De sistnevnte er sterke antioksidanter.

Visste du at:

Betegnelsen chilipepper kan være noe misvisende. Chilipepper tilhører ikke pepperfamilien, men er frukten fra planter i capsicum-familien. Virkestoffet capsaicin brukes også i medisinsk øyemed, blant annet i smertelindrende kremer og som behandling mot psoriasis. Forskere undersøker også capsaicins potensiale som et middel for å gå ned i vekt. Capsaicin er hovedingrediensen i pepperspray, og det sier jo litt om potensialet for en «brennende» opplevelse.